کامپیوتر

راهنمای خرید ماوس : ماوس چی بخرم؟

راهنمای خرید موس

ماوس یکی از لوازم جانبی مهم و کاربردی کامپیوتر و لپ تاپ به حساب می آید که شاید در نگاه اول بسیاری از افراد به آن اهمیت ندهند، اما مطالعه راهنمای خرید ماوس گیمینگ و معمولی به شما کمک می کند تا مناسب ترین موس را برای خود تهیه کنید. اگر جزو افرادی هستید که ساعات طولانی از کامپیوتر یا لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، حتما به خوبی حس کرده‌اید که داشتن یک موس خوب چقدر کار را برای شما راحت‌تر می‌کند.

اگر ماوس استاندارد و خوش‌دستی نداشته باشید، روی سرعت و دقت کارتان تاثیر منفی می گذارد و در استفاده های طولانی مدت موجب می شود تا درد را در انگشتان و مچ دستتان احساس کنید. 

ویژگی‌های یک موس خوب چیست؟ چه ماوسی بخرم؟ از کجا ماوس بخریم؟ درخرید ماوس به چه نکاتی توجه کنیم؟ اینها مهم‌ترین سوالاتی است که معمولا قبل از انتخاب ماوس گیمینگ یا معمولی به ذهن ما خطور می‌کند. در مقاله راهنمای خرید موس گمینگ و معمولی سعی کرده‌ایم اطلاعات لازم و نکات مهم برای خرید بهترین موس را در اختیار شما قرار دهیم.

فهرست مطالب

راهنمای خرید ماوس : ماوس چی بخرم؟

نکات مهم هنگام خرید ماوس 

قبل از خرید ماوس نکات مختلفی است که حتما باید به آنها توجه کنید تا بتوانید خرید خوبی داشته باشید. شاید قیمت، اولین چیزی است که اکثر افراد به آن توجه می‌کنند. قیمت مهم است اما فاکتورهای  مهم دیگری نیز هستند که باید به آن توجه کنید. 

نوع موس، ویژگی ها و قابلیت های موس، کاربرد موس و برند موس از جمله نکاتیست که باید به آن توجه کنید. به عبارت دیگر شما باید ابتدا نوع موس (باسیم یا بی سیم، گیمینگ یا معمولی) را مشخض کنید و وِیژگی های هر کدام را بررسی کنید. سپس مشخص کنید که موس را برای چه کاری می خواهید (گیم،طراحی،مهندسی یا دانشجویی). حال می توانید با توجه به قیمت برندهای موجود در بازار یکی را انتخاب کنید.

کاربرد ماوس

چه استفاده‌ای از ماوس می‌کنید؟ استفاده در حد معمول یا برای گیم، طراحی، تایپ و … واضح است که وقتی کار حرفه‌ای انجام می‌دهید، باید ابزار متناسب با آن را استفاده کنید. مثلا اگر در روز ساعت‌های طولانی به کار طراحی مشغول هستید، باید ماوسی را انتخاب کنید که مناسب طراحان حرفه‌ای باشد.  یا اینکه اگر گیمر هستید از ماوس گیمینگ استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

اندازه و وزن ماوس

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید ماوس به آن توجه کنید، اندازه، ابعاد و وزن آن است. در خصوص اندازه ماوس یادتان باشد که اندازه دست خودتان را ملاک قرار ندهید. گاهی افرادی که دست های بزرگ دارند، با ماوس کوچک راحت‌تر کار می‌کنند.

به جای آن ببینید چه کاری با ماوس انجام می‌دهید و چه دقت و سرعتی از آن می‌خواهید. معمولا برای کارهای حرفه‌ای از ماوس های سبک و کوچک استفاده نمی‌شود و حرفه‌ای‌ها کار با ماوس‌های بزرگ‌تر و کمی وزن‌دار را ترجیح می‌دهند.

ولی اگر در حد معمول از ماوس استفاده می‌کنید و کار حرفه‌ای انجام نمی‌دهید، می‌توانید به دلخواه خود ماوس مناسبی را انتخاب کنید.

در خصوص وزن هم باید بدانید متوسط وزن ماوس با سیم حدود 100 گرم است، که معمولا این عدد در ماوس های بی‌سیم به دلیل داشتن باتری و برد اضافه، بیشتر است. پس یادتان باشد به طور متوسط ماوس‌های بی‌سیم از ماوس‌های سیم‌دار سنگین‌تر هستند.

طراحی و ارگونومی ماوس

راحتی هنگام استفاده، یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی یک ماوس خوب است به خصوص برای افرادی مثل طراحان، گیمرها و … که ساعات زیادی هر روز با ماوس سروکار دارند. موس‌های  ارگونومیک، که متناسب با شکل و حرکات طبیعی دست طراحی شده‌اند، این راحتی را برای شما فراهم کرده و در استفاده طولانی مدت موجب کاهش فشار روی انگشتان و مج دست شما شده و دست تان دیرتر خسته می‌شود.

موس‌های با طراحی ارگونومیک معمولا کیفیت ساخت بهتری دارند ، کلید های اضافه در کناره ماوس ، قابلیت بزرگنمایی و کوچک نمایی تصاویر، اسکرول‌کردن راحت به پایین و بالا همه از ویژگی‌های یک موس ارگونومیک است.

نوع طراحی، ظاهر و زیبایی ماوس موارد دیگری است که برای خریداران مهم است و هر فردی با توجه به سلیقه خود نوع خاصی از ماوس را می پسندد. به عنوان مثال  برخی از خانم‌ها معمولا ماوس کوچک‌تر و برخی گیمرها هم ماوس گیمینگ دارای نور RGB را انتخاب می‌کنند.

اما در کل اگر برای زمان طولانی از ماوس استفاده می‌کنید، یادتان باشد باید ارگونومیک بودن ماوس را به طراحی ظاهری و زیبایی آن ترجیح دهید. شاید قیمت ماوس ارگونومیک در مقایسه با قیمت ماوس معمولی بیشتر باشد، اما در طولانی مدت هم راحتی و هم سلامت را برای شما می‌آورد.

راهنمای خرید ماوس بی‌سیم و با‌ سیم

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواردی که  اکثر خریداران قبل از خرید ماوس به آن فکر می‌کنند، این است که ماوس بی‌سیم بخرم یا با‌ سیم ؟ هر دو نوع این ماوس ها مزایا و معایبی دارندکه در ادامه به آنها پرداخته ایم. به طور خلاصه می توان گفت اگر گیمر هستید یا کارهای گرافیکی و طراحی سایت انجام می دهید بهتر است از ماوس سیم دار با DPI بالا استفاده کنید زیرا سرعت و دقت کارتان را بالاتر می برد.

دقت ماوس (DPI)

یکی از نکات مهم دیگری که قبل از خرید موس باید به آن توجه کنید، دقت ماوس است که با DPI یا Dots Per Inch شناخته می شود. DPI به تعداد نقاط تحت پوشش در یک اینچ اشاره دارد و هرچه میزان DPI بیشتر باشد، نشانگر موس سریع‌ تر می تواند حرکت کند. همین طور هرچقدر DPI ماوس کمتر باشد، یعنی برای حرکت اشاره‌گر ماوس از نقطه‌ای به نقطه دیگر، احتیاج به جابه‌جایی بیشتر ماوس خواهیم داشت.

برای مثال وقتی که طراحی ظریفی با دقت بالا انجام می دهید، ماوسی با DPI کمتر مناسب است و زمانی که در حال جستجو در وب هستید، با استفاده از ماوس با DPI بالا احساس بهتری خواهید داشت.

تعداد دکمه های ماوس

به صورت معمول روی ماوس ها با کاربری عادی، 3 تا 4 دکمه وجود دارد که مربوط به کلیک راست و چپ و بالا و پایین کردن (اسکرول) صفحه هستند. اما اگر کاربر حرفه ای کامپیوتر هستید، بهتر است از ماوس های پیشرفته تر استفاده کنید.

این ماوس های حرفه ای کلیدهای اضافه ای دارند که کار را برای شما راحت تر و سریع تر می کند. برای مثال دکمه صدور فرمان بازگشت (Back) است که با فشردن دکمه Back روی موس به راحتی به صفحه قبل باز خواهید گشت و نیازی به حرکت دادن ماوس به بالای صفحه برای زدن فلش Back نخواهید داشت.

همین طور در موس های گیمینگ بعضی کلیدهای اضافه بر روی موس وجود دارند که می توان با استفاده از برنامه مخصوص موس، وظایف مختلفی را برای این دکمه ها تعریف کرد و سرعت اجرای کارهای معمولی را بالاتر برد.

علاوه بر تعداد دکمه ها، با توجه به شرایط استفاده ممکن است ماوسی که مناسب شما باشد تغییر کند. برای مثال اگر شما در یک مکان آرام کار می کنید یا به صدا حساس هستید، ممکن است ترجیح بدهید که به دنبال یک ماوس بی سروصدا یا Silent باشید و یا برای استفاده هنگام بازی بخواهید کلیک دکمه‌های خود را کاملاَ حس کنید و صدای کلیک خود را بشنوید.

ماوس لیزری یا اپتیکال

ماوس ها با توجه به نوع سنسوری که در آنها بکار رفته است، به دو نوع لیزری و اپتیکالی تقسیم می‌شوند. ماوس‌ اپتیکالی به کمک یک نشانگر LED و سنسور CMOS می تواند مسافت طی شده موس را اندازه گیری کند.در مقابل ماوس‌ لیزری به جای استفاده از نشانگر LED از لیزر استفاده می‌کند.

همین طور ماوس‌های لیزری دقتی بیش از 2000 DPI دارند؛ در حالی که، دقت ماوس‌های نوری بین 400 تا 800 dpi است. یکی دیگر از مزیت های مهم ماوس‌های لیزری نسبت به اپیتکالی این است که قابلیت حرکت روی تمام سطوح اعم از شیشه، پارچه و …را دارند. در حالی که موس های اپتیکال روی سطوح شفاف کارایی لازم را ندارند.

به طور کلی برای افرادی که در حد معمول از ماوس استفاده می کنند، هنگام خرید تفاوت ماوس لیزری و اپتیکال چشم گیر و مورد توجه نیست. ولی برای افراد حرفه ای مانند گیمرها شرایط کاملا متفاوت است.

کیفیت کابل ماوس سیم دار

اگر می خواهید یک ماوس سیم دار خریداری کنید و آن را برای لپ تاپ می خواهید، بهتر است از ماوس با سیم کوتاه استفاده کنید اما اگر ماوس را برای کامپیوتر می خواهید باید از ماوس با سیم بلند استفاده کنید. همچنین سعی کنید ماوسی را خریداری کنید که کابل آن دارای روکش کنفی باشد چون در برابر کشش و گره خوردگی مقاوم تر هستند.

برند و مارک ماوس

برند و مارک ماوس یکی دیگر از نکاتی است که در هنگام خرید ماوس باید به آن توجه کنید. خرید ماوس از یک برند معتبر می تواند به خریدار اطمینان بدهد که کیفیت در حد قابل قبولی است. به علاوه معمولا بهترین مارک های موس، گارانتی دارند که برای اکثر خریداران بسیار مطلوب است.

برندهای مختلفی از موس های کامپیوتر در بازار وجود دارد که با قیمت های متفاوت این محصول را عرضه می کنند. برخی برندهای معتبر ماوس های گران با قیمت های گزاف به بازار عرضه کرده اند که گاهی واقعا متناسب با کیفیت آن ماوس نیست. پس لزوما ماوس های گران، بهترین ماوس های بازار نیستند.

برای مثال گاهی برخی برند های جدید اقدام به تولید محصولات باکیفیت‌ تر با قیمت رقابتی می‌ کنند تا بتوانند در بازار، رشد کنند و سهم بیشتری از مشتریان را تصاحب کنند.

ماوس با سیم

مزایای ماوس های سیم دار عبارتند از:

  • عدم نیاز به باتری و ترنسمیتور
  • وزن کمتر نسبت به ماوس های بی سیم
  • کاربری راحت‌تر و عکس العمل سریع‌تر
  • مناسب برای گیمرها
  • قیمت ارزان‌تر نسبت به ماوس های بی سیم
  • مناسب برای محیط های خانگی و اداری (که جابجایی کمتر است)

معایب ماوس های باسیم 

  • ایجاد محدودیت حرکتی و کاهش آزادی عمل
  • کوتاه یا دست و پا گیر بودن سیم

 

ماوس بی سیم

ماوس بی سیم اتصال خود را بدون سیم و با استفاده از فرکانس رادیویی یا بلوتوث با سیستم مقصد برقرار می کند که به 2 نوع تقسیم می شوند:

ماوس وایرلس: موس های وایرلس از طریق دانگل USB به سیستم شما متصل می شوند و در فرکانس 2.4 گیگا هرتزی امواج رادیویی را منتشر و به رایانه متصل می شود

ماوس بلوتوث:  موس های بلوتوث از طریق امواج بلوتوث ارتباط خود را با رایانه برقرار می کند و دیگر به دانگل یا گیرنده USB نیازی نیست .

به طور کلی از مزایای ماوس های بی سیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا ماوس بی سیم

  • داشتن آزادی عمل بیشتر در هنگام کار کردن
  • قابلیت اتصال سریع و راحت به دستگاه های مختلف مثل اندروید باکس ، دستگاه DVR و … 
  • جابجایی آسان
  • مناسب برای لپ تاپ
  • عدم نیاز به دانگل (در ماوس های بلوتوثی)

معایب ماوس بی سیم 

  • قیمت بیشتر نسبت به موس سیم دار
  • عکس‌العمل کندتر نسبت به موس سیم دار
  • وزن بیشتر نسبت به موس سیم دار
  • عمر باتری محدود

 

راهنمای خرید ماوس گیمینگ

ماوس های گمینگ امکانات بیشتری را برای گیمرها فراهم می کند. سرعت و دقت بالاتر ماوس های گمینگ  به گیمرها کمک می کند تا سریعترین واکنش را در حین یک بازی انلاین داشته باشند.  DPI بیشتر ماوس های گیمنیگ نسبت به ماوس های معمولی موجب می شود تا با کوچکترین اشاره به ماوس یک حرکت را در بازی انجام دهید و بدین معنی می باشد که سرعت عکس العمل شما را در بازی افزایش می دهد.
ماوس ها گیمینگ به چهار دسته تقسیم می شوند:

ماوس مخصوص بازی FPS

در واقع این نوع ماوس های گیمینگ مخصوص بازی های FPS مخفف First Person Shooter می باشد که منظور بازی های تیراندازی سوم شخص می باشد. گیمرهای در این نوع بازی های به حداکثر سرعت و دقت نیاز دارند. ماوس های گیمینگ FPS نسبت های به سایر ماوس های گیمینگ وزن کمتری دارند و دامنه DPI  وسیعی دارند. همچنین دارای دکمه تنظیم DPI می باشند تا بتوانید دقت ماوس را کم یا زیاد کنید.

ماوس مخصوص بازی MMO

این نوع ماوس ها برای بازی های MMO بکار می روند. هنگام دیدن یک ماوس ممو اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند تعداد دکمه های آن است که معمولا دارای 12 عدد دکمه هستند. این تعداد دکمه به گیمرها کمک می کند تا بازی را با قدرت و مهارت بیشتری انجام دهند. شاید همه این دکمه در بازی استفاده نشوند اما اگر می خواهید به صورت حرفه ای با گیمرها رقابت کنید باید سعی کنید از تمامی دکمه استفاده کنید. ماوس های ممو باید دارای یک نرم افزار مخصوص ماوس باشند تا گیمر بتواند به بهترین شکل ممکن از قابلیت های ماوس استفاده کند.

ماوس مخصوص بازی همه منظوره

این نوع ماوس ها به گونه طراحی شده اند که قابلیت همه ماوس های گیمینگ را داشته باشند اما نه خیلی حرفه ای. این نوع ماوس ها با وزن و اشکال مختلف در بازار وجود دارند و بیشتر برای گیمرهای مبتدی مناسب هستند.

ماوس مخصوص بازی قابل تنظیم

ااین نوع ماوس ها معمولا دارای قابلیت تنظیم وزن و DPI هستند. برای تنظیم DPI ،یک دکمه بر روی ماوس طراحی شده است و برای تنظیم وزن آن تعدادی وزنه کوچک در طرفین ماوس یا پشت ماوس قرار می دهند که با کم و یا زیاد کردن آن وزن ماوس تغییر خواهد کرد.

برای انتخاب یک ماوس گیمینگ ابتدا باید تعیین کنید که خودتان یک گیمر حرفه هستید یا مبتدی. سپس نوع بازی (FPS یا MMO) را که انجام می دهید را مشخص کنید تا مطابق با آن ماوس گیمینگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. 

 

جمع بندی

با توجه به اینکه در عصر تکنولوژی قرار داریم و بسیار از امور ما توسط کامپیوتر و لپ تاپ انجام می شود. داشتن یک ماوس مناسب می تواند سرعت کار های ما را بالا ببرد. گیمرها، طراحان سایت، دانشجوها، کارمندان و اکثر افراد جامعه با لپ تاپ و کامپیوتر سروکار دارند. ماوس های موجود در بازار دارای تنوع بسیار زیادی هستند و هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. در مقاله راهنمای خرید ماوس گیمینگ و معمولی، انواع ماوس ها و کاربردشان توضیح داده شده است تا بتوانید بهترین ماوس مناسب برای خود را تهیه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *